فروش خشکبار
خانه / کتیرا / انواع مختلف کتیرا

انواع مختلف کتیرا

انواع مختلف کتیرا :

انواع مختلف کتیرا در نیمه دوم تابستان از گیاه ۲ ساله بهره‌برداری می‌شود. خاک اطراف یقه گیاه را تا عمق cm5 خالی می‌کنند و در قسمت بدون حفاظ توسط یک چاقوی تیز، شکاف طولی ایجاد می کنند. سپس به کمک یک قطعه چوب شبیه گوه با فشار شکاف باز می‌کنند تا صمغ به راحتی تراوش شود. این گیاه به دو صورت عمده و بسته بندی در بازار عرضه میگردد. یکی از انواع کتیرا، کتیرا زرد است که مثل تارها و یا نوارهای پیچیده و دودی‌ شکل است و نوع دیگر کتیرای سفید است که به شکل پارچه عریضی می‌باشد و اطراف یا وسط آنها برآمده است.

انواع مختلف کتیرا

کتیرا صادراتی :

کتیرا یکی از گیاهان صادراتی است که به دلیل خواص زیادی که دارد در بین مردم جهان از شهرت بالایی برخوردار است و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. خریداران عمده این محصول از بزرگترین تامین کنندگان کتیرا صادراتی در کشور محصولات مورد نیاز خود را جهت واردات به کشورشان تهیه می کنند.

بزرگترین تامین کنندگان  کتیرا صادراتی در کشور :

کشور ایران یکی از بزرگترین تامین کنندگان کتیرا صادراتی است که محصولات گیاهی خود را به سراسر جهان ارسال می کند. بعد از ایران کشورهای ترکیه و سوریه بیشترین صادرات را به دیگر کشور ها دارند. صادرات این گیاه به کشورهای اروپایی روز به روز افزایش می یابد . به این دلیل که کتیرا در صنایعی مانند داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای بسیاری دارد.

کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان و فرانسه از جمله وارد کننده کتیرا به کشورشان می باشند که این محصول را بیشتر از خاورمیانه مخصوصاً از ایران تهیه می کنند.

یکی از مجموعه های تجاری فعال در زمینه خرید و فروش انواع کتیرا در کشور ایران و شهر تهران را می توان بازرگانی سان رایز دانست . این مجموعه با تامین بیشترین حجم از نواع کتیرا خرمنی و کتیرا صدفی در کل کشور بویژه بازار تهران توانسته است در میان صادرکنندگان و تجار بزرگ کتیرا نام آور باشد .

برای خرید و تهیه انواع کتیرا ( کتیرا صدفیکتیرا مفتولی کتیرا خرمنی با کیفیت صادراتی و قیمت مناسب ) در ساعات کاری (صبح ساعت ۹:۳۰ الی ۱۹:۳۰ )  با آقای مهندس مهدی صدیقی در تماس باشید.

خرید عمده کتیرا درجه یک صادراتی :

کتیرا انواع مختلفی دارد که به رنگ های متفاوت و شکل های گوناگون می باشد. همچنین کاربرد آنها در مصارف گوناگون متفاوت است. انواع این گیاه در ایران به نام کتیرا مفتولی و کتیرا خرمنی شناخته می شود. البته این گیاه نامهای دیگری مثل کتیرا گل و نام دیگر کتیرا صدفی نیز دارد.

انواع کتیرا را می توان به گونه های مختلف تهیه کرد. این گیاه به صورت بسته بندی و فله ای در بازار موجود می باشد که مشتریان با توجه به نیاز خود آن را تهیه می کنند. خرید عمده کتیرا درجه یک صادراتی به صورت کیلویی به صرفه تر از نوع بسته بندی آن میباشد. عمده فروشان ترجیح می دهند این گیاه را به صورت فله ای یا همان کیلویی تهیه کنند تا خرید مقرون به صرفه ای را داشته باشند.

قیمت کتیرا صادراتی :

انواع کتیرا توسط مراکز مختلفی با قیمت های گوناگون به فروش می رسد که این تفاوت قیمت به علت میزان مرغوبیت محصول است . همچنین با خرید عمده کتیرا صادراتی میتوان هزینه کمتری را پرداخت کرد. زیرا خرید به صورت خرده و کم باعث گران تمام شدن هزینه برای مشتری می شود.

خانواده گیاهی: گون متعلق به خانواده نخود (Leguminoseae)است.

انواع مختلف کتیرا

کتیرای ورقی :

نوع ورقی کتیرا از تیغ زدن ساقه به دست می آید که بی‌رنگ یا سفید بوده و بهترین، مرغوب‌ترین و گران‌ترین نوع می باشد.

کتیرای معمولی :

کتیرای معمولی شکل لوله یا مدور است که چندان مرغوب نمی باشد.

کتیرای مفتولی :

کتیرای مفتولی از فرو بردن سیخ یا میخی در ساقه فراهم می‏ شود. این کتیرا مرغوب بوده و رنگ آن روشن و شفاف می باشد.

صمغ کتیرا مفتولی :

یکی از انواع گون به نام ˈگون زردˈ یا ˈزرد گونˈ معروف است که چون نخستین بار در ارتفاعات پرو در استان کرمانشاه دیده شد نام آن محل را بر آن گذاشتند و از آن کتیرای زرد استخراج می شود. خارهای این گیاه، زردرنگ و برگ هایش دارای پنج تا شش جفت برگچه نیزه ای و کشیده است. این گیاه در ارتفاعات زاگرس و البرز انتشار دارد.

صمغ کتیرا مفتولی به دلیل تفاوت با انواع دیگر این محصول، با قیمتی متفاوت و به صورت جداگانه عرضه می گردد.

عرضه اینترنتی صمغ کتیرا صدفی یکی از راه های عرضه ی غیر مستقیم این محصول به مشتریان می باشد.

صمغ کتیرا صدفی همان صمغ سفید گیاه گون است که بهترین نوع از کتیرای موجود در بازار شناخته می شود و کاربرد های بسیاری دارد.

انواع مختلف کتیرا

عرضه ی اینترنتی صمغ کتیرا صدفی :

این صمغ می تواند به صورت های مختلف و از طریق خرید حضوری و یا غیر حضوری تهیه گردد. عرضه اینترنتی صمغ کتیرا صدفی یکی از راه های فروش غیر مستقیم این محصول به مشتریان است که سهولت و سرعت بیشتری دارد.

بسته بندی ویژه صمغ کتیرا صدفی، عرضه ی این محصول به مشتریان را راحت تر و با استقبال بیشتری مواجه نموده است.

کتیرای صدفی نوعی از صمغ گیاه گون می باشد که به علت شکل ظاهری و رنگ سفیدی که دارد به نام کتیرای صدفی معروف شده است. از این صمغ برای مصرف خوراکی و دارویی استفاده های بسیاری می شود.

به طور کلی صمغ گیاه کتیرا از لحاظ اقتصادی می تواند تولید کنندگان را به سود های بالایی برساند. بسته بندی ویژه  صمغ کتیرا صدفی عرضه ی این محصول را برای مشتریان راحت تر و حفاظت آن از عوامل فاسد کننده را مطمئن تر نموده است.

صمغ کتیرا خرمنی :

کتیرا خرمنی یکی از انواع معمولی کتیرا میباشد که در ایران نیز در مناطق گوناگون کشت می شود. خاصیت های بسیار زیادی دارد و به همین دلیل در بازارهای جهانی فروش آن صورت می‌گیرد. صمغ کتیرا خرمنی ارزان می باشد و می توان آن را در حجم بالا خریداری کرد . این صمغ در کشور ما به وفور یافت می‌شود. می‌توان از آن در موارد گوناگون و انواع مشاغل و صنایع بهره برد.

همچنین در حالت کلی این نوع کتیرا با ترکیبی از رنگ های ( قهوه ای – زرد – سفید – قرمز ) در بازار عرضه می‌شود که قیمت آن نیز با یکدیگر متفاوت است. این محصول در مدل های مختلف نواری، خرمنی، میخی و غیره خرید و فروش می‌شود.

انواع مختلف کتیرا

قیمت انواع مختلف کتیرا خرمنی در بازار ایران :

قیمت انواع مختلف کتیرا خرمنی در بازار ایران به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که توسط تولید کننده بررسی شده و قیمت گذاری ها انجام می شود. به برخی از مهم‌ترین این موارد در زیر اشاره کرده‌ایم.

کتیرا

ترشحات صمغی خشک شده حاصل از چندین گونهٔ گیاه گون است. گونه‌های مولد کتیرای گون گیاهان کوچکی ارتفاع یک متر و بومی آسیای صغیر، ایران، سوریه و یونان هستند. ایران بزرگترین صادرکننده کتیرا در جهان می‌باشد.

در اثر خراش دادن ساقه گیاه جدار سلول‌های اشعه مرکزی و سلول‌های پارانشیمی با جذب آب به تدریج بدل به صمغ می شود،فشار تولید شده سبب رانده شدن صمغ به طرف شکاف می گردد. صمغ در مجاورت هوا در اثر تبخیر آب به تدریج سخت می گردد. شکل محصول خشک شده بستگی به نوع شکافی که بر روی ساقه ایجاد شده است دارد.

آن روز که از مواد پاک‌کننده امروزی خبری نبود، سدر و کتیرا، در حیات بهداشتی جامعه، نقش عمده‌ای داشتند. هرچند که برای کتیرا، زمینه‌های استفاده دیگری نیز وجود داشت. این صمغ گیاهی گونه‌های مختلفی دارد که به صورت درختچه یا گیاهان علفی چند ساله در ایران به طور کلی آنها را گَوَن می گویند.

در متون طب سنتی این گیاهان با نام‌های عربی «محلب العقاب» و «اصابع الغروس» معرفی شده اند. از تعداد زیادی از آنها صمغ کتیرا استخراج می‌شود که از نظر اقتصادی بسیار اهمیت دارند، زیرا کتیرا مورد مصرف دارویی و صنعتی فراوانی دارد. بعضی از این گیاهان به علت جذب ماده سلنیوم از خاک سمی هستند و با پی بردن به وجود سلنیوم در این گیاهان به وجود اورانیوم در محل رویش آنها پی می‌برندولی در کوه های اذربایجان شرقی هم می‌روید .

شیوه بهره برداری

کتیرا صمغی است که از ساقه گون بر اثر فعالیت مکانیکی انسان بر روی آن به بیرون تراوش می‌کند. شروع بهره برداری معمولاً از اواخر فصل بهار است و شصت روز (تا اوایل شهریور ماه) ادامه دارد. بهره برداران ابتدا اطراف ساقه گون را خالی می‌کنند و سپس با تیغ‌های مخصوصی برش موازی با ساقه (موازی با آوندهای آبکش) ایجاد می‌کنند. شیرگون (کتیرا) پس از چند روز به مرور بر اثر برشی که به ساقه وارد شده به بیرون تراوش می‌کند و شیره در معرض نور آفتاب، آب خود را از دست می‌دهد و سفت می‌شود.

بهره برداران بیست و یک روز پس از برش به جمع آوری کتیرا می‌پردازند و این عمل را مجدداً تکرار می‌کنند.

بطور کلی کتیرا به دو نوع مفتولی و خرمنی تقسیم می‌شود که عمده تولید کتیرای غالب شهرستانها بویژه شهرستان اقلید از نوع خرمنی می باشد ولی به دلیل دشواری کار از تولید این محصول در استان کم شده که با تمهیدات لازم می‌توان میزان تولید را به میزان در خور توجهی افزایش داد. کتیرا ۱۰ تا ۱۵ درصد آب، ۳ تا ۴ درصد مواد معدنی و ۳ درصد نشاسته دارد. در کتیرا به طور کلی دو نوع ماده مؤثر وجود دارد، یکی ماده‌ای است محلول در آب به  اسم تراگاکانتین و دیگری غیرقابل حل در آب که باسورین گفته می‌شود. تراگاکانتین متشکل از اسید گالاکتورونیک است که به قندهای گالاکتوز و کسیلوز متصل میباشد.

 

این رُستَنیِ سودمند و سودآور

گَوَن زار‌های ایران زمین سالهاست پرده از گنج‌های نهفته خود افکنده اند؛ گیاه دارویی که به دست کسی کاشته نشده و به همت کسی هم آبیاری نشده و هزاران سال است در چرخه حیات می‌روید.
گون هــا بــا ۸۴۴ گونــه از بزرگتریــن جنس هــای گیاهــی کشــورمان محســوب می‌شــوند کــه ۶۲۰ گونـه آن در انحصـار ایـران اسـت و ۱۵ میلیـون هکتـار از مراتع ایران را پوشـش می‌دهـند، گیاهی که دارای خار‌های بسیار است و صمغ آن یعنی کتیرا بسیار سودمند و سود آورمیباشد .

یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از گون زار‌های استان اصفهان هم ظرفیت تولید کتیرا را دارد که به گفته رییس اداره بهره برداری منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان، این استان با برداشت حدود ۱۰۰ تن کتیرا قطب این محصول در ایران میباشد .

آبتین میرطالبی می‌گوید: پس از ایران با تولید سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن کتیرا و سهم ۷۰ درصدی در جهان، کشور‌های ترکیه و سوریه دیگر تامین کنندگان کتیرا هستند.

وی ادامه می‌دهد: امسال بیش از ۱۰۰ تن کتیرای خرمنی ومفتولی در شهرستان‌های بویین ومیاندشت، تیران وکرون، چادگان، خوانسار، فریدن، سمیرم، دهاقان، شاهین شهر و میمه، نجف آباد، شهرضا ولنجان برداشت شد.

از آقای میرطالبی نشانی بهترین گون زار‌های استان اصفهان را می‌گیریم، جایی که مرغوب‌ترین کتیرای کشور را دارد.

کتیرای تجره حرف اول را در ایران می‌زند :

روز‌های اخر برداشت کتیراست، راهی غرب استان اصفهان، قطب تولید این محصول در کشور می‌شویم؛ جاده‌ای خاکی در محدوده روستای تجره خوانسار که ۱۶۰ کیلومتری با مرکز استان فاصله دارد. مراتع این روستا سرتاسر پوشیده از گون است. درختچه‌ای که، چون چتری زیبا و استوار مقابل رگبار‌های شدید محافظ آب و خاک است و استمرار بخش کشاورزی و اشتغال در این منطقه.

رنگ گل‌های گون در تجره، قرمز، برخی بنفش مایل به آبی و یا زرد و سفید است و قرار است از دل ساقه‌های آن صمغ ارزشمند کتیرا به عمل آید.

علیرضا دلشاد کارشناس محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع ِ شهرستان خوانسار هم توضیحاتی درباره گون زار‌های این منطقه می‌دهد: این گیاه مقابل خشکی مقاوم و در خاک‌های شور به خوبی رشد می‌کند.
او با تاکید بر اینکه از لحاظ خلوص، ارزش و کیفیت کتیرای این منطقه حرف اول را در کشور و حتی دنیا می‌زند می‌افزاید: در روستای تجره خوانسار دو نوع کتیرای مفتولی و خرمنی برداشت می‌شود؛ کتیرای خرمنی مانند تار‌ها و یا نوار‌های پیچیده و دودی شکل است و مفتولی به شکل پارچه عریضی است که اطراف یا وسط برآمده‌ای دارد.

اما، راهنمای ما در این مسیر آقا موسی ۴۵ ساله از اهالی روستاست که برداشت کتیرا کار چندین ساله اوست. اومی گوید: اینجا منطقه کوهستانی است و گوشه و کنارش پر از گون‌های خاردار که در این طبیعتِ خودرو رشد می‌کنند.

نحوه برداشت کتیرا را هم برای ما توضیح می‌دهد: «ابتدا اطراف ساقه گون را با کندن گودال‌های ۲۰ سانتی متری خالی و سپس با تیغ‌های مخصوص با ساقه برش موازی ایجاد می‌کنیم تا شیره گون یعنی کتیرا پس از چند روز به بیرون تراوش کند.»

آقا موسی اضافه می‌کند: «صمغ در معرض نور آفتاب، سفت می‌شود و ما حدود بیست روز پس از برش، کتیرا‌ها را جمع آوری خواهیم کرد.»

یکی دیگر از روستاییان تجره هم که مشغول برداشت کتیراست می‌گوید: از یک گَون سه تا چهار بار می‌توان کتیرا برداشت کرد و میزان برداشت هم بسته به بزرگی و کوچکی بوته و گونه آن متفاوت میباشد .
او این نکته را هم اضافه می‌کند که برداشت کتیرا از گون کاری بسیار سخت و طاقت فرساست و به مهارت خاص نیاز دارد و، چون محلی برای مخفی شدن مار، عقرب و سایر جانواران است با خطراتی زیادی مواجه اند.
آقا بهنام ۱۸ ساله هم که به کمک پدرش آمده افسوس می‌خورد که این ارمغان ارزشمند طبیعت شناخته شده نیست و باید خام به خارج از کشور صادر شود.

انواع مختلف کتیرا

جای خالی کتیرا در صنعت دارو سازی کشور :

صنعت گیاهان دارویی به عنوان یک اقتصاد نوظهور، پویا و بسیار سود ده در عرصه جهانی مطرح شده و کشور‌های صنعتی مانند آلمان در حال سرمایه گذاری در این حوزه هستند، برای بررسی این موضوع که آیا در کشورمان برروی کتیرا به عنوان یک گیاه دارویی با فرآوری و موج آفرینی صنعتی، سرمایه گذاری شده یا نه؟ اول به چند داروخانه در خیابان شمس آبادی اصفهان مرکزعمده عرضه اقلام بهداشتی و دارویی سر می‌زنیم، محصولاتی که در این داروخانه‌ها با ترکیب کتیرا به فروش می‌رود با برند‌های خارجی بویژه آلمان است و البته بیشتر اقلام بهداشتی مانند ماسک‌های پوست و مو.

سراغ یکی از شرکت‌های داروسازی مطرح در استان اصفهان می‌روم، استانی که به گفته دکتر طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با ۲۵ کارخانه داروسازی فعال تامین کننده ۱۰ درصد از داروی مورد نیاز کشور است و در جایگاه سوم تولید داروی ایران ایستاده.

شرکت داروسازی گیاهی گل دارو یکی از کارخانه‌های داروسازی است که بیش از ۳۶ سال از تاسیس آن می‌گذرد با دکتر قفقازی داروساز این شرکت گفتگو می‌کنم تا ببینم کتیرای ایرانی در سبد تهیه دارو یا اقلام بهداشتی دیگر در این شرکت جای گرفته است یا نه؟

این دارو ساز اصفهانی می‌گوید: «هنوز از کتیرا برای داروسازی استفاده چندانی نکرده ایم و در فرآورده‌های دارویی ما کاربردی نداشته و در پی استخراج و فرآوری آن نبوده ایم.»

البته به نقل وی : جهت استفاده از کتیرا در اقلام بهداشتی باید در این شرکت ابتدا خط تولید محصولات بهداشتی مانند شامپو و ماسک مو و پوست راه اندازی شود.

آیا فرآوری کتیرا می تواند دانشی دست یافتنی در کشور باشد ؟

با صنعتی نشدن محصول ارزشمندی مانند کتیرا این سوال مطرح می‌شود که آیا دانشگاه‌های ما هنوز به لحاظ ظرفیت علمی به جایگاهی نرسیده اند که در زمینه فرآوری کتیرا به نتیجه‌ای برسند.

برای یافتن پاسخ به این سوال، راهی دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از چهار دانشگاه برتر ایران شدیم که حتی در رتبه بندی‌های جهانی هم همیشه حرفی برای گفتن دارد، با دکتر هاجر شکرچی زاده عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده مهندسی کشاورزی گفتگو می‌کنم.
او برای ما ویژگی‌های خاص این ماده را تشریح می‌کند: ۶۰ تا ۷۰ درصد این ماده در آب حل نمی‌شود، ولی با جذب رطوبت به صورت لُعاب چسبنده‌ای در می‌آید و دارای مواد معدنی و سه درصد نشاسته است.
دکترشکرچی زاده می‌گوید: کتیرای ایران به خاطر کیفیتش رقیب ندارد و کار آزمایشگاهی با آن به دلیل ویژگی خالص بودنش آسان است، سایر صمغ‌ها بو و رنگ خاصی دارند که کاربردشان را محدود می‌کند، اما کتیرا بدون بو و مزه است و کاربرد آن را در صنایع دارویی و غذایی خاص می‌کند.

این پژوهشگر اصفهانی دیگر ویژگی کتیرا را عملکرد بالای آن می‌داند برای نمونه با ۵ درصد کتیرا برخلاف سایر صمغ‌ها اثرگذاری بالایی را می‌توان شاهد بود.

خانم دکتر شکرچی زاده در ادامه به پژوهش‌های گروه صنایع غذایی این دانشگاه در زمینه فرآوری کتیرا اشاره می‌کند و می‌گوید: طرح «ریزپوشانی کردن آهن با استفاده از صمغ کتیرا و غنی سازی نان» و «ریزپوشانی کردن اسید گالیک با استفاده از کمپلکس کتیرا و ژلاتین» از جمله این پژوهش هاست.

با الهام اصغری ورزنه دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع غذایی این دانشگاه و از پژوهشگران طرح‌های تحقیقاتی با موضوع کتیرا هم گفتگویی داریم که البته تعجب می‌کند پس از چهار پنج سال پژوهش کسی پیگیر نتایج تحقیقاتی اش شده است.

این پژوهشگر اصفهانی می‌گوید:براساس دستاورد‌های علمی در این دانشگاه، کتیرا علاوه بر قوام دهندگی محصولات لبنی و غذایی کاربرد‌های مانند تقویت خاص پایدار کننده‌ها، غنی سازی خمیر و نان، پوشش‌دهی دارو‌های موثر و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان دارد.

او در تبیین این طرح‌های پژوهشی به عنوان نمونه به ارزش افزوده کتیرا در صنایع غذایی اشاره می‌کند و می‌گوید: هنگام تبدیل گندم به آرد، ریز مغذی‌های آن جدا و نان محصول فقیری می‌شود در حالی که با اضافه کردن کتیرا با روش‌های خاص می‌توان کمبود آهن نان را جبران کرد.

در پژوهشی دیگر در دانشگاه صنعتی اصفهان ” استفاده از کتیرا در سس مایونز به جای مواد پایدارکننده و قوام دهنده وارداتی” بررسی شده که غلامرضا مصباحی و همکارانش توانسته اند سس محتوی کتیرا را تهیه و استفاده از کتیرا در سس مایونز را به عنوان جایگزین مناسبی برای سایر مواد به تولید کنندگان توصیه کنند.

البته اجرای طرح‌های پژوهشی در زمینه کتیرا فقط به دانشگاه صنعتی اصفهان محدود نمی‌شود، برای نمونه کامران صفوی و محمد جواد عسگری در مرکز رشد واحد‌های فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان موفق به جایگزین کردن کتیرا به جای آگار (نوعی جلبک دریایی) در محیط کشت بافت گیاهی شدند؛ در این طرح به جای ” آگار” که به عنوان ماده مولد ژل در اکثر محیط‌های کشت استفاده می‌شود به دلیل قیمت بالا و وارداتی بودن از کتیرا استفاده شد که نتایج این طرح عملکرد خوبی از کتیرا را نشان داد و به عنوان یک اختراع هم ثبت شد.

همچنین علاوه بر بررسی علمی کتیرا در صنعت غذایی و دارویی در زمینه سایر کاربرد‌های کتیرا هم پژوهش‌های دیگر در سایر دانشگاه‌ها اجرا شده که می‌توان به طرح پژوهشی مهرناز آزادی بویاغچی عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان و همکارش اشاره کرد که اثبات کردند صمغ کتیرای قلیایی‌شده بر خواص نوری و مکانیکی اسناد کاغذی تاریخی اثر مثبت دارد و می‌توان با کتیرا استحکام و پایداری را به اسناد کاغذی تاریخی برگرداند.

اما تمام این تحقیقات پژوهشگران همچنان در محیط آزمایشگاهی مانده است و این تولید علم به فناوری و ثروت در کشورمان تبدیل نشده است.

حلقه گم شده در ماجرای کتیرا کجاست ؟

حالا باید دید چرا علمی که درون کشور شکل گرفته وارد بخش صنعت و فناوری نشده است، به اداره نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌رویم و با مرجان هادیان زرکش مدیر این واحد گفتگو می‌کنیم.

او هم که با کتیرا و خواص بی نظیرش آشناست می‌گوید: این محصول با ارزش مشتری‌های خاص خود از جمله صنایع بزرگ لبنی و غذایی را در بازارهای جهانی دارد. اما کتیرا در کشور تاکنون به جهت استفاده در صنایع گوناگون به شکل مناسب فرآوری نشده و براین اساس مجوز واردات فرآورده‌های آن را می‌دهیم.

 

اگر دانش مان در زمینه فرآوری کتیرا توسعه یابد و این دانش وارد حوزه صنعت شود برای ما هم صادرات محصول نهایی سودآورتر از خام فروشی است.

خانم هادیان زرکش معتقد است:اگر شرکتی کتیرا را فرآوری کند و محصول فرایند شده را در اختیار کارخانه‌ها قرار دهد درآمد زایی آن چندین برابرِ خام فروشی است.

از طرفی کامران صفوی، مدیر سرای نوآوری گیاهان دارویی استان اصفهان اعتقاد دارد: «ما به عنوان تولید کننده نیازمند رویکرد مثبت بازار به نتایج پژوهشی و مواد تهیه شده در محیط آزمایشگاهی داریم، اما متاسفانه تولید کننده حاضر به ریسک‌پذیری و استفاده از تولید داخل به جای فرآورده‌های وارداتی نیست.»

به گفته مدیر منطقه دو مراکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کشور در این میان پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند خلأ بین پژوهشگر و بازار را پر کنند، نکته‌ای که دکتر شکرچی زاده عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه صنعتی اصفهان هم بر آن تاکید دارد و می‌گوید: دانشگاه به تنهایی توانایی به پایان رساندن رسالت علمی و تبدیل علم به ثروت را ندارد و باید ساختار‌های دانش‌بنیان و فناوری محور را پشتیبانی کرد.

از طرف دیگر کامبیز صانعیان فعال اقتصادی و صادر کننده کتیرا هم معتقد است: «اگر دانش مان در زمینه فرآوری کتیرا توسعه یابد و این دانش وارد حوزه صنعت شود برای ما هم صادرات محصول نهایی سودآورتر از خام فروشی است.» و دکتر قفقازی داروساز اصفهانی نیز براستخراج مواد موثر کتیرا و فرآوری آن در شرکت‌های داروسازی تاکید دارد، پس در این میان جای یک متولی و دستگاه هماهنگ کننده خالی است؛ نهادی که حلقه رابط بین بهره بردار برای برداشت صحیح و اصولی کتیرا، مراکز علمی برای ارائه تولید علم براساس نیازِ بازار، شرکت‌های دارویی و صنایع غذایی برای کاربردی و تجاری کردن داده‌های علمی و صادر کننده برای صادرات فرآورده‌ها به جای خام فروشی باشد.

 

با این شرح می توان به این نتیجه دست یافت که همانند سایر محصولات و منابع خدادادی و طبیعی کشورمان ، حلقه مفقوده رشد این صنعت می تواند بدست مدیریتی منسجم ، دلسوز و آگاه ، شناسائی و در نهایت با سرمایه گذاری بر روی متخصصان و اهمیت دادن به تحقیقات میدانی و آزمایشگاهی آنها گام بزرگی در جهت حفظ و ارزشگذاری این ثروت با ارزش خدادادی برداشت .

 

  • بازار عمده صادراتی ثعلب
  • بازار صادرات ثعلب
  • صادرات عمده ثعلب در بازرگانی سان رایز
  • فروش صادراتی ثعلب در بازرگانی سان رایز
  • کیفیت صادراتی ثعلب در بازرگانی سان رایز
  • قیمت صادراتی ثعلب در بازرگانی سان رایز
  • قیمت فروش ثعلب دربازرگانی سان رایز
  • قیمت عمده ثعلب در بازار جهانی
  • قیمت فروش ثعلب در بازار جهانی
  • فروش کتیرا در تهران
  • فروش ثعلب عمده در تهران
  • فروشنده عمده کتیرا در تهران
  • فروش صادراتی ثعلب در تهران
  • محصولات گیاهی ارگانیک
  • صادرات محصولات گیاهی ارگانیک
  • فروش جهانی ثعلب
  • میزان فروش جهانی ثعلب
  • فروشندگان صادراتی ثعلب
  • فروشنده صادراتی ثعلب
  • فروشنده ثعلب
  • بازرگانی سان رایز تامین کننده عمده صادراتی ثعلب
  • صادرات محصولات ارگانیک
  • صمغ گیاهی ثعلب ارگانیک
  • صمغ های ارگانیک در بازرگانی سان رایز
  • کتیرا ارگانیک در بازرگانی سان رایز
  • فروشنده کتیرا خرمنی در بازار تهران
  • فروشنده کتیرا خرمنی در بازار جهانی
  • فروش کتیرا خرمنی در بازار اصفهان
  • قیمت فروشندگان کتیرا خرمنی در بازار تهران
  • قیمت فروش کتیرا خرمنی در بازار اصفهان
  • قیمت فروش کتیرا خرمنی در بازار جهانی
  • صادرات کتیرا خرمنی با بازرگانی سان رایز
  • کتیرا خرمنی برای صادرات در بازرگانی سان رایز
  • انواع کتیرا فله ای در بازرگانی سان رایز
  • فروشندگان انواع کتیرا خرمنی بدون واسطه در بازار ایران
  • فروشنده انواع کتیرا خرمنی بدون واسطه در بازار ایران
  • قیمت عمده کتیرا خرمنی در بازار داخلی و خارجی
  • قیمت عمده انواع کتیرا درجه یک صادراتی در بازار اصفهان بدون واسطه
  • اخرین قیمت هرکیلو کتیرا خرمنی در بازرگانی سان رایز
  • جدید ترین قیمت هر کیلو کتیرا خرمنی در بازرگانی سان رایز
  • دسته بندی کتیرا خرمنی با کیفیت صادراتی در بازرگانی سان رایز
  • دسته بندی کتیرا خرمنی درجه یک در بازرگانی سان رایز
جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
مهدی صدیقی
راه های ارتباطی:
شماره موبایل: 09122548047
شماره پشتیبانی: 09159129155
آدرس کانال: DryFrouitIRANzamin@
پست الکترونیکی: onlinenat.2000@gmail.com

مطلب پیشنهادی

قیمت روز خرید و فروش کتیرا در بازار تهران در سال ۱۴۰۰

قیمت روز خرید و فروش کتیرا در بازار تهران در سال ۱۴۰۰ : قیمت روز …